zondag 22 juli 2018

Zondag 22 juli - Hoog en laag in één dag

Yesa - Puente la Reina
afstand: 85.7km, stijgen: 757m, dalen: 903m
totale afstand afgelegd: 1919.8km, afstand tot Santiago de Compostela: +/-750km
hoogteprofiel


Ik blik terug op een dag waarin ongelooflijk veel gebeurd is.

We vertrekken wat later dan gewoonlijk en komen in Sangüesa onmiddellijk in volle festiviteiten terecht.  Het ganse stadje loopt vol met koren uit allerlei plaatsen in de buurt.  Zij zingen uit volle borst in alle straten en pleinen. Echt tof !





We rijden door op een soort veldweg, die vroeger een trambaan was (inderdaad, de 'Leirekensroute' van Navarra!) en genieten van 't rustig bollen in de mooie natuur.




Zo komen we, via een pikdonkere tunnel, terecht in de kloof van Lumbier:
de meest wonderlijke plek voor mij op deze pelgrimstocht tot nu toe.  Adembenemend mooi !






Tot dan de hoogtepunten van de dag ...
Als we hierna doorrijden, krijg ik het moeilijk : verzuring in de benen.
Ik geraak niet meer vooruit.  We hebben nochtans nog veel kilometers te rijden.



Het is nooit plat en er staat veel wind tegen, kortom 't is een beetje doodgaan op de velo...
We willen iets gaan eten, maar er is niks, nihil, niente, nada ... in de wijde omtrek te vinden.




Koen spreekt een wielertoerist aan en die stuurt ons naar Monreal. We zullen er wel een 8-tal kilometer moeten voor omrijden. We komen er terecht in een parochiaal centrum voor een broodje en iets fris om te drinken.
Kwestie van terug een beetje op krachten te raken ...

Daarna stoppen we nog in 'Ermita de Eunate'. Er staat een mooie Romaanse kerk, die de moeite waard is.







Als we onze stempels krijgen, zit er een vrouw te wenen van uitputting. Het is een pelgrim die helemaal ten einde raad is. Ik voel met haar mee... Het is inderdaad niet te onderschatten zwaar.

In de kerk brand ik een kaarsje voor een vriendin die het moeilijk heeft.




We arriveren rond 18u in één van de  pelgrimsoorden bij uitstek : Puente la Reina. Hier komen alle routes samen, dus vanaf nu zal het druk worden .

't Is een klein stadje, waarin 't leuk wandelen is ...




Niets is minder waar ...






2 opmerkingen:

  1. Lieve Vera en Koen, wat een onderneming... zeker niet te onderschatten dit 'tochtje' met de fiets. Ik bewonder jullie enorm. Weet dat we jullie hier in België verschrikkelijk hard steunen! Dus als het een beetje moeilijker gaat, roepen wij hier met z'n allen 'Allé Vera en Koen, go go go for it!' Jullie hebben al een zeer mooie parcours afgelegd! En wat een prachtige plaatsen hebben jullie al gezien. XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Vera & Koen, ik kick sinds vrijdag af van 2de (voet)pelgrimsetappe richting Compostela. Het is "cold-turkey" afkicken met serieuze ontwenningsverschijnselen. Pfff.....misschien vertrek ik morgen weer terug. ��Wat een mooie camino maken jullie, wat een mooie fotootjes, wat een mooie verhalen, wat een mooie mensen zijn jullie.... Geniet van jullie tocht en deel jullie postieve spirit met wie jullie pad kruist. Ik ben blij dat jullie dat ff met mij deden, kort na Saint-Amand -Montrond. Buen Camino! Liefs Pietro Tardo - Tessenderlo

    BeantwoordenVerwijderen